Importanta vitaminelor in stomatologie

Importanta vitaminelor in stomatologie

vitamine pentru dinti 2018-07-18, Vizualizari:  331


Stim cu totii ca vitaminele si mineralele au un rol important in mentinerea unui organism sanatos, dar poate nu ne-am pus niciodata problema de rolul pe care il au in sanatatea cavitatii bucale si cum poate fi ea afectata din punct de vedere al carentelor de vitamine. In general, carenta de vitamine apare ca urmare a unei alimentatii dezechilibrate sau nesanatoase, a unor diete drastice, care priveaza organismul de necesarul vitaminic de care are nevoie. In momentul in care avem un stil de viata sanatos din punct de vedere alimentar, avem un corp sanatos, dar si un status dentar puternic. 
Asadar, lipsa unor vitamine din alimentatie poate avea urmari grave asupra danturii si gingiilor. Inflamatia gingivala, boala parodontala, prezenta cariilor, reprezinta cateva afectiuni ce pot influenta sanatatea orala. Iata cateva vitamine importante pentru a mentine sanatatea cavitatii bucale si care este efectul lipsei lor.



Vitamina A


alimente bogate in vitamina A
Desi este asociata cu vederea buna, piele sanatoasa si sistem imunitar puternic, la nivelul cavitatii bucale are un rol foarte important. Ajuta la mentinerea unei mucoase bine hidratate si un flux salivar optim, mentine gingiile sanatoase si ajuta la regenerarea tisulara. Este esentiala pentru formarea organului smaltului, pentru buna functionare a epiteliului adamantin, tesut format din celule inalt specializate, numite adamantoblaste sau ameloblasti. Acestea sunt responsabile de secretarea matricei organice a smaltului, substratul care se va mineraliza ulterior si care constituie scheletul smaltului dentar matur.  
Carenta vitaminei A cauzeaza schimbarea culorii mucoaselor orale din roz-rosu in cenusiu-albastrui. Comisurile bucale (colturile gurii) pot prezenta fisuri iar glandele salivare se maresc in volum. Din cauza scaderii secretiei salivare apare senzatia de gura uscata. Toate aceste manifestari duc in timp la afectarea structurii dentare. Deasemenea, la copii, lipsa de vitamina A poate duce la tulburari ale eruptiei dentare, leziuni de hipoplazie (cantitate redusa de smalt), intreruperea sau incetinirea procesului de mineralizare a dintilor, mineralizare redusa a dentine. 
Cateva surse principale de vitamina A sunt: ulei din ficat de cod, ficat de vaca, porc sau curcan, morcov, brocolii, cartof, dovleac, spanac.  


Complexul de vitamine B


alimente bogate in vitamina B
Sunt unele dintre cele mai importante in ceea ce priveste sanatatea dentara. Pe langa faptul ca ajuta la mentinerea sub control a stresului, prin asigurarea sanatatii celulelor nervoase, complexul de vitamine B ajuta si la mentinerea sanatatii orale, prin scaderea riscului aparitiei sau recurentei aftelor bucale. Lipsa vitaminei B se manifesta prin senzatie de arsura, in special in zona limbii, si poate cauza aparitia respiratiei urat mirositoare (halena), ulceratiilor dureroase la nivelul cavitatii bucale, stomatitelor si cheilitelor. 
Carenta vitaminei B1 se manifesta prin aspectul rosu, moale si marit in volum al limbii iar dintii prezinta o sensibilitate crescuta la dulce, rece si cald. Aceasta carenta poate fi responsabila de eruptia intarziata a dintilor, aparitia cariilor multiple si chiar a distrugerii smaltului si a dentinei. 
Vitamina B se gaseste in alimentele vegetale, in special in nuci si alune, in germenii cerealelor, dar si in lactate, orez, fasole verde, telina, ciuperci, ardei gras, castraveti, mazare, paine integrala, spanac, salata verde, sfecla rosie, prune, zmeura, coacaze, fragi, cirese, caise, zarzavaturi. 


Vitamina C


alimente bogate in vitamina C
Aceasta vitamina intervine in sintetizarea colagenului in organism. Colagenul este o proteina care face parte din structura osoasa, a cartilajelor, musculaturii si vaselor sangvine. La nivelul cavitatii bucale, aceasta vitamina contribuie la cresterea si repararea tesutului conjunctiv, si ajuta, astfel, in prevenirea aparitiei inflamatiilor gingivale. 
Deficitul sever de vitamina C este cunoscut sub numele de scorbut si afecteaza formarea aminoacizilor din colagen, acesta isi pierde rezistenta si, astfel, gingiile incep sa sangereze usor, sunt rosii, inflamate, dureroase, ligamentele periodontale devin si ele laxe, iar dintele poate deveni mobil, mergand pana la starea de edentatie (a nu se confunda cu parodontopatia). 
Deasemenea, Vitamina C poate produce accelerari sau intarzieri ale eruptiei dentare in functie de modul de administrare, respectiv in exces sau in deficit, iar mecanismul este legat de rolul pe care vitamina il joaca in formarea matricelor organice. Lipsa vitaminei C poate fi usor de suplinit, printr-un consum adecvat de legume si fructe.


Vitamina D


alimente bogate in vitamina D
Rolul acestei vitamine este de a mentine in concentratii normale nivelul calciului, facilitand absorbtia acestuia in intestine si depozitarea lui în oase si dinti. La copii, lipsa vitaminei D duce la rahitism, iar la adulti, la osteoporoza, osteomalacie. 
La nivelul cavitatii orale, aceasta vitamina contribuie la reducerea inflamatiei asociate cu afectiunile gingivale si constituie un element suplimentar de preventie în scaderea riscului de aparitie a cariilor. 
Vitamina D mai este numita si „vitamina soarelui”, întrucât este sintetizata în piele atunci când ne expunem la soare.  Alimentele cele mai bogate in vitamina D sunt ficatul pestelui slab, pestele gras, galbenusul de ou, laptele integral si produsele lactate nedegresate (in special untul) 


 



Dr. Oana Tudorache - http://medo-dentisty.ro/vitamine-stomatologie.html 


Oana Tudorache - Medic stomatolog


 

Share on social media:

Twitter Google+ LinkedIn

Autor:  Dr. Oana Tudorache

Adresa:  Str. Cicoarei nr. 8A

Localitate:  Brasov

Telefon/fax:

Website:  http://medo-dentisty.ro/


Articole similare

  Sugestii, propuneri

Recomandari dentist

 
Acest site foloseste cookie-uri. Prin continuarea navigarii, sunteti de acord cu modul de utilizare a acestor informatii. Citeste despre politica de confidentialitate.

cazare litoral,cazare la munte Valid CSS!